Shin Bubukuuti Kai Z GT X Destiny.

Kun vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee – Animeconin anteeksipyynnön anatomia

Juuh elikkäs, Kuopiossa oli Animeconi, oli ihan jees ja keli oli hyvä, Ilona kaunis, #lainaspawni söpö ja Kaoru Mori oli paras. Ja sitten yksinoikeuslöpinään. Jos tiedät, mistä on kyse, voit suoraan skipata kohtaan ”Itse asiaan”, muuten suositan koko postauksen lukemista.

Asian taustaa:

Kun Animeconin kunniavieras tällä kertaa oli todellakin animeharrastuksen ytimessä, Anime-lehti pyysi haastattelulupaa. Animecon oli kuitenkin kieltäytynyt, vedoten siihen, että Japan Popilla on yksinoikeus Morin haastatteluun. Kun Demi kuitenkin sai haastatella Moria (juuri se teinilehti-Demi), alkoivat velloa epäilykset siitä, että puheet yksinoikeudesta ovat vähintäänkin hataralla pohjalla. Myös Savon Sanomat haastatteli Moria. Jotkut epäilivätkin, että kyseessä oli vain Animeconin kauna Anime-lehteä ja erityisesti sen päätoimittaja Petteri Uusitaloa kohtaan. Petterihän nimittäin kirjoitti vuonna 2011 Animeconista lehteensä vähemmän mairittelevasti (ks. nk. Vihamanifesti-kirjoitukset Vihamanifesti on paras :D ja adressi :D sekä Analyysissä: Vihamanifesti). Tämänvuotisen Animeconin osalta Petterin näkemyksiä asioiden kulusta voi lukea tämän omalta Tumblr-tililtä (Asiaan liittyvät postaukset 1, 23, 4 ja 5).

Viimeistään Japan Pop -lehden julkaistessa lausumansa siitä, että he eivät ole yksinoikeuden takana, epäilyt saivat vahvistuksen: yksinoikeuksien takana täytyy olla Animecon, ei kukaan muu. Sillä jos aloite ei ole tullut Japan Popin puolelta, miksi yksinoikeus sitten on annettu?

Yksinoikeudethan ovat siitä mielenkiintoisia, että vaikka tiedotusvälineillä itsellään on aina hyvinkin tehokas kannustin yksinoikeuksien hankkimiseen, asiasta tiedottavalla ei lähes koskaan ole siihen minkäänlaista insentiiviä, enemmänkin päinvastoin. Siis: lehtien kannalta on edullista, että ne saavat yksinoikeusjuttuja erityisesti mielenkiintoisista asioista, koska jos mikään muu lehti ei kykene raportoimaan samasta asiasta, yksinoikeuden saanut lehti on etulyöntiasemassa muihin nähden. Toisaalta asiasta viestivälle taholle ei ole lähes koskaan edullista suostua yksinoikeuden antamiseen: onhan selvää, että jos jokin taho haluaa viestiä jostakin asiasta, se haluaa tämän asian mahdollisimman ison ihmisryhmän tietoon. Ei siis jää oikein mitään muuta tahoa yksinoikeuden antamiseen kuin Animecon.

Ok, yksi mahdollinen taho on olemassa: Tammi / Sangatsu Manga, joka oli Morin Suomeen houkutellut. Tämä voidaan kuitenkin sulkea pois laskuista, sillä Animeconinkin mukaan oli nimenomaan Tammen päätös antaa Mori-haastattelu myös Demille. Tammi on siis suljettu vaihtoehdoista pois, joten ainoa mahdollisuus yksinoikeuden – joka vaikutti pointittomalta, paitsi Anime-lehden ja Petteri Uusitalon kiusaamiseksi – antamiseen oli Animeconilla itsellään.

Itse asiaan:

Animecon antoi tiedotteen ja pyysi anteeksi. Loppu hyvin, kaikki hyvin! Vai?

Lähtökohtaisesti anteeksipyyntö toki näyttää hyvältä. Jo se, että kyseessä on anteeksipyyntö eikä mikään persoonaton pahoittelu, puhuu omaa kieltään. Nyt oikeasti tehdään asioita, eikä vain puhallella muniin yhdistysbyrokratian taakse piiloutumalla (ks. bisnesguru Jari Parantaisen blogaus: Lieneekö ”anteeksi” maailman vaikein sana?). Hyvä! Plussapisteitä Animeconille! Suoraselkäinen veto, joka ei jätä mitään epäselväksi: ”Mokattiin, mutta tästä kyllä parannetaan vielä”. Samoin anteeksipyynnössä myönnetään, että ratkaisu todellakin johtuu henkilökohtaisista kaunoista. Tai kuten Animecon itse asian ilmaisee, ”linjaus johtuu Animelehden päätoimittajan nauttimasta epäluottamuksesta pääjärjestäjän sekä osan conitean puolesta”. Näin asiat pitää hoitaa: tosiseikat tunnustaen. Linja on olemassa ja se on tämä. Sitä, että tapahtumalla on jokin linja, ei tarvitse hävetä. Tiedän mistä puhun: Frostin K-18-leiman takana olevana ja tappouhkauksenkin vastaanottaneena (!) minä jos joku on pätevä sanomaan, että linjanvetoja saa ja jopa pitää olla.

Mutta kun anteeksipyyntöä lukee vähän tarkemmin, alkaa huomata mielenkiintoisia asioita.

Ensinnäkin: kenelle anteeksipyyntö on suunnattu? Onhan selvää, että epäoikeudenmukaisuutta kärsinyt taho tässä on Anime-lehti ja Petteri. Eli tietysti anteeksipyyntö on kohdistettu heil… eikun, eipäs olekaan. Animecon tahtoo pyytää anteeksi ”JapanPop-lehdeltä sekä kaikilta, jotka kokevat asian vaikuttaneen heihin”. Noh, tietysti voisi ajatella, että tämä kattaa myös Anime-lehden. Mutta jos olisi tarkoitus pyytää anteeksi vaikkapa pahoinpitelyä, miltä kuulostaisi seuraava: ”Tahdon pyytää anteeksi kaikilta veriteon nähneiltä, sekä muilta tahoilta, jotka kokevat asian vaikuttaneen heihin”? Olisikohan kuitenkin tärkeämpää pyytää anteeksi siltä taholta, jota vastaan epäoikeudenmukaisuudet oli suunnattu, eli Anime-lehdeltä?

Toisekseen, yksinoikeudesta. Kuten Animecon sanoo, ”Yksinoikeus haastatteluihin on ollut Animeconin linjaus jo useamman vuoden.” Oikeastiko? Miksi me kuulemme siitä vasta nyt? Tietysti voidaan ajatella, että kun Anime-lehti on HC-harrastajan lehti, kyse on yksinkertaisesti siitä, että Animeconilla ei yksinkertaisesti ole ollut mitään, mistä kieltäytymällä se olisi voinut aiheuttaa haittaa Anime-lehdelle. Benzaie kun ei valitettavasti ole animeharrastuksen ydintä, Animecon ei pääse saamaan kieltäytymisestä seuraavaa tyydytystä, koska Benzaie ei yksinkertaisesti kiinnosta Anime-lehteä.

Kolmanneksi, yksinoikeussopimuksesta. Animeconin mukaan sponsorivastaava oli unohtanut mainita asiasta sponsorisopimuksessa. Selkee. Ehkä näin lakimiehenä ajattelen asiaa eri näkökulmasta kuin muut, mutta jos itse olisin tekemässä yksinoikeussopimusta, se alkaisi jotakuinkin näin: ”Tämän sopimuksen tarkoituksena on antaa sopijapuolelle A YKSINOIKEUS asiaan X liittyen”. Siis: jos kyseessä on yksinoikeussopimus, yksinoikeuden myöntäminen on koko sopimuksen pointti. Se ei voi unohtua. Sen vuoksi yksinoikeuden myöntäminen ja siitä annettava korvaus tulee määritellä erityisen tarkasti. Mutta jos Japan Popin tiedoksiantoa katsoo, yksinoikeudesta oli yksinkertaisesti vain ilmoitettu heille, mitä tukee myös Animeconin oma tiedonanto. Kyseessä ei siis ole ollut Japan Popin pyyntö tai painostus. ”Ayashii~”, kuten japanilaisissa piirretyissäni sanottaisiin.

Neljänneksi, ”Linjaus johtuu Animelehden päätoimittajan nauttimasta epäluottamuksesta pääjärjestäjän sekä osan conitean puolesta”. Ok, tämäkin on sinällään ihan ymmärrettävää. Tiedän kyllä hyvin, millaisia conipiirit ovat. Voi hyvin olla, että tapahtuman järjestäjien keskuudessa ykkösblokki diggaa tietystä henkilöstä, mutta kakkosblokki ei, samaan aikaan kun kolmosblokilla ei ole näkemystä suuntaan tai toiseen, jne. Mutta kun Animeconin ohjelmavastaava twiittaa, että ”Päätös yksinoikeudesta on tehty ilman conitean hyväksyntää/tietämystä”, jonka Animeconin virallinen Twitter-tili vieläpä retweettaa, ollaan jännän äärellä. Nythän on nimittäin noin pari vaihtoehtoa. Ensimmäinen on, että päätös on tehty pääjärjestäjän (+parin conitealaisen) toimesta, ilman että asiaa on vaivauduttu muulle conitealle edes kertomaan. Toinen on, että sekä ohjelmavastaava että somesta vastaava tiedottaja tms. ovat conin sisäinen oppositio, joka raportoi tämmöisistä asioista.

Animeconin ohjelmavastaavan ilmoitus yksinoikeuden synnystä

Juuh elikkäs…

Joka tapauksessa on sangen kummallista, että virallisen lausunnon mukaan ”Anime-lehti ja sen päätoimittaja eivät nauti pääjärjestäjän ja conitean osan luottamusta”, kun kuitenkin on käynyt selväksi, että päätös on tehty ilman conitean hyväksyntää/tietämystä. Eli kyseessä on siis pääjärjestäjän ja conitean vähemmistön ratkaisu. Eli siis: Anime-lehti ja sen päätoimittaja eivät nauti Animeconin pääjärjestäjän ja conitean vähemmistön luottamusta, mutta conitean enemmistön luottamusta kylläkin – ja tästä huolimatta yksinoikeus on päätetty antaa? Mitä helvettiä.

Animecon on myös ilmaissut, että yksinoikeus ei koske pelkästään Anime-lehteä, vaan ”alan harrastejulkaisuja ylipäänsä”. Yksinoikeus kattaa siis myös blogit, joille ei myöskään ole annettu haastetteluoikeuksia. Tämä liittyy siihen aiemmin mainitsemaani problematiikkaan, että tapahtumalla on kannustin saada tietonsa mahdollisimman monen tietoon.  Eli: miksi myös blogit on bännitty? En nyt valitettavasti tässä tilanteessa keksi mitään muuta syytä kuin seuraavan: Animecon on kovasti halunnut tehdä kiusaa Anime-lehdelle. Olisi kuitenkin ollut liian härskiä sanoa, että Anime-lehdellä on haastattelubännit, joten on päätetty antaa yksinoikeus Japan Popille. Tunnetusti Animecon ei pidä blogeja juuri minään, joten ne on ollut helppo kieltää siinä ohessa. Samalla Animecon siis onnistuu varsinaisessa tavoitteessaan (kiusanteossa Anime-lehdelle), eikä se joudu luopumaan minkäänlaisesta julkisuudesta, jota se itse arvostaisi (koska Animecon ei pidä blogeja juuri minään). Toisin sanoen blogit ovat ”collateral damagea” Anime-lehden ohella, joiden avulla voidaan perustella, että ”ei tätä pelkästään Anime-lehteä vastaan ollut suunnattu, oli siellä muitakin”. Jos olen täysin hakoteillä, otan mielelläni palautetta vastaan.

GG, ei mennyt ihan putkeen. No, ainakin Animecon kertoo tiedotteessaan, että muutoksia järjestäjäporukkaan on tulossa ja että ”yksinoikeuksien” myöntäminen loppuu. Suunta on siis parempaa kohti. Sitä odotellessa.

7 Comments

  1. Hanna-Pirita

    Minä muuten pyysin saada haastatella Moria Sarjainfoon (Suomen sarjakuvaseuran lehti). Sain luvan, mutta kun myöhemmin kyselin haastattelulle aikaa, sanottiin että JapanPopilla on yksinoikeus. Harmillista, sillä olisi ollut mahtavaa tuoda myös japanilaista sarjakuvaa julki sarjakuvaseuran julkaisuissa.

  2. Tsubasa

    Hetkinen? Kyse ei siis olekaan pelkästään siitä, että haastatteluja olisi yksinoikeuden varjolla jätetty antamatta, vaan myös siitä että jo VALMIIKSI SOVITTUJA haastatteluja on jopa PERUTTU?

    Ällöttävää toimintaa.

    Yhä enemmän vaikuttaa siltä, että koko väite ”vuosia jatkuneesta yksinoikeudesta” on ihan vain hätäisesti keksitty vale, kun on pitänyt keksiä joku tekosyy jonka takia minulle ei tarvitsisi antaa haastattelua. Melkein veikkaisin, että koko juttu on keksitty noin viisi minuuttia sen jälkeen kun lähetin haastattelupyyntöni.

    Äärimmäisen ikävää, että sivulliset ja muu harrastajayhteisö joutuvat kärsimään tällaisen takia. Peräänkuuluttaisin nyt tässä tietynlaista skenevastuuta Animeconin suunnalta.

  3. Jenni

    Ohjelmavastaava kommentoi:

    Tämä päätös on tehty kahden ihmisen toimesta, ei koko conitean, johon kuuluu 20 henkeä. Olen itse sanonut jo kolme vuotta että tämän naurettavan henkilökohtaisen kaunan ei tulisi vaikuttaa Animeconin järjestelyihin, mutta selvästikään viestini ei ole mennyt perille. Meille ollaan valitsemassa uusi pääjärjestäjä, ja toivon että pääsemme viimeinkin tästä asiasta yli.

  4. Pasi Savolainen

    Sponsorivastaavan kommentti:

    Olemme toimineet asiassa väärin. Emme voi ottaa takaisin mitä olemme tehneet ja olen pahoillani omaltaosaltani tapahtuneesta niin Animelehden, Japan Popin, Suomen sarjakuvaseuran kuin kaikken muidenkin puolesta. Toimintamme on ollut vääränlaista ja siihen tullaan puuttumaan tulevaisuudessa. En osaa muutakaan asiaan sanoa. Olemme saaneet toiminnalla aikaan vahinkoa, jota tuskin saamme korjattua millään toimenpiteillä, mutta teemme parhaamme, että saamme epäkohdat korjattua tuleviin tapahtumiin.

  5. Tsubasa

    Pasi, arvostan kyllä tätä anteeksipyyntöä – olkoonkin, että minäkään en voinut olla panematta merkille sitä että tiedotteessa jätettiin nimenomaisesti pyytämättä anteeksi Anime-lehdeltä. Mutta ymmärrän toki, että osa allekirjoittajista ei varmaankaan olisi tähän suostunut.

    Edelleen kuitenkin ihmettelen: onko nyt tosiaan oikeasti niin, että Japan Popilla on ollut haastatteluihin yksinoikeus ”jo useamman vuoden”, mutta asiasta on unohdettu kertoa Japan Popille?

    Vai käytetäänkö sanaa ”yksinoikeus” tässä yhteydessä jollain täysin eri tavalla, joka itse asiassa tarkoittaakin sitä että Anime-lehdellä on ollut useamman vuoden yksinoikeus olla bännätty?

  6. Pasi Savolainen

    Tsubasa: Asia on ollut epäselvä myös conitean sisällä. Itse en ole mm. ollut tietoinen Suomen Sarjakuvaseuran tilanteesta. Olen äärimmäisen pahoillani ja harmissani tästä ja siitä, että olemme ajaneet itsemme tällaiseen tilanteeseen. Kuten asiasta jo sanoin, olemme toimineen niinkuin olemme, emmekä sitä saa tekemättömäksi. Näen myös, ettei kukaan hyödy tällaisesta toiminnasta.

    Sopimuksen ”unohtamisesta”. Toimin tänä vuonna ensimäistä kertaa sponsorivastaavan roolissa. Kaikki oli minulle uutta ja uskon, että mokasin useammankin kerran tämän tapahtuman aikana. Kuten jo sanoin, tilanne oli sekava. Sponsoreilta saamani palaute on kuitenkin ollut erittäin positiivista, poislukien tätä Japan Popin tilannetta, joten uskon, että onnistuin kuitenkin suurimmalta osalta toimessani.

  7. Kuuti

    …eli tässähän nyt alkaa tehokkaasti Hanna-Piritan ja erityisesti Jennin ja Pasin kommenttien valossa näyttää siltä, että pääjärjestäjä on sooloillut (tai enintään duoillut) omien kaunojensa pohjalta. GG, kuten netissä sanotaan.

    No eipä siinä, asia on varmaan tullut selväksi ja Jennin ja Pasin kommenttien perusteella on vielä selvempää, että kaikki Animeconissa eivät selvästikään jaa nykyisen pääjärjestäjän asenteita – mikä on todennäköisesti pidemmän päälle ihan hyvä.

    Jos kerran pääjärjestäjä on menossa vaihtoon, voitaneen toivoa, että meininki vielä muuttuu. Ei muuta kuin onnea Kuopion suuntaan uudelle pääjärjestäjälle (kuka se sitten tuleekaan olemaan) ja toivotaan, että tästä päästään parantamaan :-)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

© 2024 karikari.fi

Theme by Anders NorenYlös ↑