Juuh elikkäs Desucon 2016 oli. Lyhyenä tiivistelmänä: ihan jepis, vaikka loungen siirto Metsähalliin ei erityisesti ruokkinut tunnelmaa. Hyvinä puolina Desucon tuntui päässeen yli pari vuotta kestäneestä lievästä aneemisuudestaan ja nyt hommat loksahtelevat Loungea lukuunottamatta paikalleen. Ei tässä ensimmäisten Desuconien Tekemisen Meininkiin päästy, mutta toisaalta on erittäin positiivista, ettei koko ajan tarvitse aktiivisesti tehdä, vaan hommat sujuvat omalla painollaan.
Toisin sanoen Desucon alkaa vaikuttaa jo tuotteelta. Mestarikäsityön hohde ehkä puuttuu, mutta laatu on pysyvästi tasaisen laadukasta. Annan tälle kouluarvosanan 8½. Ps. hiekkaparkki tarvitsee JV:t.
Ja sitten siihen ohjelmaan. Pohjiksi suosittelen Airinin loistavaa Miksei Ohjelma Kiinnosta v2: The Reckoning (tai, Kuinka sovelsin doukkareita ikuisuusaiheeseen) -kirjoitusta Fujoshiluolassa, koska tämä kirjoitus osittain peilailee ja kommentoi sitä.
Conien ja erityisesti puheohjelmalla itseään markkinoivan Desuconin ohjelmatarjontahan on puhuttanut netissä jo pari vuotta. Minun on vähän vaikea ymmärtää tätä ulinaa, koska ainakin omat luentoni tuppaavat yleensä olemaan täynnä (#henksel #paukuti ”:D”), enkä suinkaan ole ainoa. Yleisön reaktioista päätellen monet tuntuvat jopa tykkäävän ohjelmasta! Itse ainakin tykkään.
Tähän salaisuutena voi olla se, mitä Airin kirjoituksessaan sanoi, eli Tiedä Mitä Haluat ja Filtteroi:
”Vuosikausia coniluennoilla ravanneena osaan nykyään noin 70% todennäköisyydellä arvata jo ohjelmakuvauksesta, onko luennolla minulle mitään annettavaa tai kannattaako tapahtumaan ylipäätään mennä.”
En voisi tätä enempää allekirjoittaa. Pystyn heittämällä listaamaan reilut 10 henkilöä, jotka toimittavat kerta toisensa jälkeen laadukasta ohjelmaa ja lähes saman verran tyyppejä, joiden ohjelmat ovat laadukkaita, mutta jotka eivät aiheensa puolesta houkuttele. Ja saman verran tyyppejä, jotka ovat ohjelmanpitäjinä ainakin lupaavia tai kiinnostavia, mutta jotka eivät vielä ole löytäneet omaa ohjelmanpitotapaansa.
Mietin vain, että millä luennoilla nämä ”EI OO KIINNOSTAVAA OHJELMAA KAIKKI ON KATSOMATTA PASKAA”-tyypit oikein käyvät? Eivät kai millään.
Vaikka Desuconin ohjelmakartan kiinnostavuus vaihtelee kerrasta toiseen, ainakin minä löydän joka kerta vähintään pari – kolme ohjelmaa, jotka on pakko käydä katsomassa. Useimmiten kiinnostavia ohjelmia on toki se 6 – 8, jolloin alkaa olla jo pakko valikoida ja päällekkäisyyksiä tulee. Ja silti ehdin tavata kavereita ja sosialisoida.
Eipä silti, ohjelmaa saa ja pitääkin kritisoida! Eivät kaikki Desuconin ohjelmat ole pelkkää timanttia. Eri ihmiset ovat eri tasoisia ohjelmanpitäjiä, eikä ensimmäistä puheohjelmaansa pitävällä yksinkertaisesti voi olla samaa kokemusta ja harjaantuneisuutta kuin vuosia julkista puhumista harjoittaneella.
Onneksi ohjelman pitämistä voi oppia. Ensimmäinen tapa on sinnikäs ohjelman pito kerta toisensa jälkeen, mutta myös hyviä luentoja katsomalla voi kehittää omia ohjelmanpitotaitojaan, kun vaan miettii, miksi hyvä luento toimii hyvin. Animepiirien ulkopuolelta suosittelen esimerkiksi Hans Roslingin TED Talks-luentoja, kuten TED Talksia muutenkin. Lisäksi voi lukea vaikkapa Juhana Torkin Puhevalta-kirjan (ks. retoriikan kouluttaja Antti Mustakallion kirja-arvio tästä) tai Katleena Kortesuon ja Janne Jääskeläisen Nörtin esiintymisoppaan. Nörtin esiintymisopas on sikälikin merkittävä teos, että olen itsekin kontribuoinut kirjaan. Mutta pointtini on siis se, että ohjelman tekemisessä ja pitämisessä voi kehittyä.
Mutta takaisin asiaan, eli kritiikkiin. Jostain kumman syystä Desuconin ohjelman nettikeskusteluissa yleisesti saama palaute on luokkaa ”Ohjelma-aiheet olivat huonoja ja mielenkiinnottomia ja ohjelmanpitäjät vain sössöttivät jotain turhia”. Kumma kyllä, kun pyytää tarkentamaan, että mitkä ohjelmat nyt olivat mielenkiinnottomia ja miksi ja kuka ohjelmanpitäjä ei osaa puhua, tai mikä aihe sitten kiinnostaisi, niin vastauksia ei tule.
Tässä voisin viitata Desuconin blogiin reilut pari vuotta sitten kirjoittamaani postaukseen Palautteenannon salattu taito: palaute on erittäin tervetullutta, mutta siitä on huomattavasti helpompi ottaa onkeensa, jos palautteesta käy ilmi, kuka on toiminut väärin, missä tilanteessa ja millä tavalla. Vielä parempi, jos palautteen antaja osaa kertoa, miten asia tulisi hänen mielestään korjata. Ohjelmaan sovellettuna: miksi ohjelma oli huono, miten se oli huono ja miten asia tulisi mielellään korjata.
Välillä myös tuntuu, että ihmiset vetävät jotain omia abstrahointejaan ohjelmien aiheista ja sitten valittavat, että Desuconissa ”samat tyypit pitää saman ohjelman joka vuosi”. Yksi tällainen esimerkki taisi olla vuoden – parin takaa ToriSohvan pari taikatyttöluentoa. Frostbitessä 2014 oli Kiraakiraa ja kärsimystä – taikatyttöyden ytimessä, jossa Tori analysoi taikatyttögenren eri alagenrejä ja sarjojen kohderyhmiä; Desuconissa 2014 Henshineitä ja röyhelöunelmia – taikatyttöjen visuaalien ytimessä, jossa Tori keskittyi analysoimaan taikatyttöhahmojen designejä ja visuaalista kieltä. Jonkun mielestä nämä olivat ”sama ohjelma”, kun molemmat käsittelivät taikatyttöjä. Jos näitä ohjelmia ei erota toisistaan, vaan pitää niitä samoina, niin ongelma on kyllä palautteenantajan puutteellisissa voimatasoissa, #sorisiitä.
Jotta vähän voisin provosoida, niin tiivistetään:
Jos Desuconin ohjelmasta ei löydy mitään kiinnostavaa, tai jos sinusta tuntuu, että kaikki Desuconin ohjelmat on jo pidetty, niin ongelma on todennäköisesti omissa puutteellisissa voimatasoissasi tai siinä, ettet osaa ajatella tarpeeksi analyyttisesti, etkä siksi erota ohjelma-aiheita toisistaan. Jos ongelma ei jostain syystä olisikaan sinussa, niin parempaa ohjelmaa saa, kun kertoo:
- Mikä olisi sitä Parempaa Ohjelmaa
- Mikä olemassaolevassa ohjelmassa on vialla (miksi aihe oli huono, miksi ei kiinnostanut, mikä esityksessä oli vialla)
- Mistä olisi Paremman Ohjelman aihe (”Naruton Top 5 -hyökkäykset”, ”Ne haaremianimen tissit muuttivat elämäni”, ”Parhaat homostelukohtaukset 2006 – 2016”)
- Millaista Parempi Ohjelma olisi (hauskaa, informatiivista, molempia, muuta?)
Mainittakoon vielä, että Desucon on animeen ja mangaan keskittynyt, puheohjelmapainotteinen coni, joka on lähtökohtaisesti tehty aktiivisille anime- ja mangaharrastajille. Se, että Desuconissa ei ole Doctor Who -luentoa, ei ole puute vaan ominaisuus, koska conia ei lähtökohtaisesti ole tehty länsiviihdeharrastajille. Se, että conissa ei ole ”Naruton perusteet”-luentoa, johtuu siitä, että se on tehty aktiivisille harrastajille. Se, että Desuconissa ei ole stripparitankoja, johtuu siitä, että Desuconin K-18-leima ei ole ”Seksiä, päihteitä ja väkivaltaa”-täysi-ikäisyyttä, vaan ”verotus, asuntolainat ja kehityskeskustelut”-täysi-ikäisyyttä.
Se on sitten toinen juttu, jos nämä linjaukset ovat mielestäsi ihappaskoja. Tässä tapauksessa palaa Airinin artikkeliin ja lue lause ”käyt väärissä tapahtumissa”.
Ei mul muuta. ¯\_(ツ)_/¯
Vastaa