Shin Bubukuuti Kai Z GT X Destiny.

Matka tois’ puol’ jokke – Kikucon III

Viime viikonloppuna pidettiin Turussa Klassikon koululla Kikucon III. Kun matka coniin kestää täältä kävellen noin 10 minuuttia, olihan siellä sitten pakko käydä. Säät suosivat ja hellerajatkin kai poksahtelivat. Jos ei tapahtumasta kävijälle muuta jäänyt, niin ainakin rusketusrajat.

Kikucon sanoo rehellisesti olevansa ”japanilaisen populaarikulttuurin tapahtuma” eikä väitäkään olevansa animetapahtuma. Tällä kertaa teemaksi oli valikoitunut japanilaiset pelit, mikä positiivisesti näkyi myös ohjelmakartassa.

Olen useaan otteeseen käynyt coneissa ohjelmanumeroissa, jotka ovat jääneet mieleen huonolla tavalla: ohjelmanpitäjällä ei ole ollut asia hallussa, tietoa ohjelman pitämiseen ei ole ollut tarpeeksi tai aiheeseen ei ole ohjelmassa syvennytty kunnolla. Ilokseni voin sanoa, että ainakaan niiden ohjelmien osalta, mitä Kikuconissa kävin katsomassa, tämä ei ollut ongelma: tällä kertaa ohjelmanpitäjillä oli kyllä tietoa ja asia hallussa.

Sen sijaan ohjelmat vetivät yli siltä toiselta puolelta. Jos tietoa on paljon, ohjelmanpitäjän rooli tiedon valikoijana korostuu: ”tietomassasta” tulee poimia ne oikeat, yleisöä kiinnostavat asiat ja ylipäänsä keskittyä olennaisuuksiin.

Shiva”Summonit ja Esperit Final Fantasy -peleissä” -luento vaikutti etukäteen erittäin mielenkiintoiselta. Kun puhuja aloitti luentonsa noin 7 minuutin metapuheella (”luentoni käsittelee Final Fantasy -summon-olentojen perimmäistä olemusta ja vertailee niitä espereihin; ottaen huomioon että samoja olentoja on eri peleissä eri nimillä ja tästä johtuen X, sen lisäksi aion myös tarkastella olentoja suhteessa suomalaiseen mytologiaan ja…”), tuli hyvinkin selväksi, että puhujalla oli akateemista taustaa. Akateeminen tausta ei todellakaan ole pahaksi, mutta metapuhe on helvetin tylsää. Sen lisäksi seuraavat puoli tuntia käsiteltiin ~jokaista summonia ja esperiä yksitellen – mutta pintapuolisesti. Kyllä, Shivalla on yhteyksiä hindulaisuuteen ja Shivan elementti on jää. Final Fantasy XII:n Cuchulainnilla on yhteytensä irlantilaiseen mytologiaan ja ainakin pelissä se on sidottu skorpionin horoskooppimerkkiin.

Mutta mitä väliä näillä asioilla edes on? Kun tällaisia yhdentekeviä yksityiskohtia selostetaan noin kolmestakymmenestä hahmosta, kyllästyminen iskee. Yhdentekevyyden yksityiskohtarallia taas seurasi ”asiaosuus”, jossa sitten olisikin pitänyt olla käytynä vähintään folkloristiikan ja uskontotieteen peruskurssit. Onhan se kiva että summoneiden ja espereiden olemassaolo vaatii peliltä tietynlaista animistista ja dynamistista maailmankuvaa, mutta olisi voinut yleisöllekin avata näitä käsitteitä. Ja niin edelleen. Pian tämän jälkeen minun piti valitettavasti poistua luennolta muiden asioiden pariin, mutta toisaalta näkemäni perusteella se ei kyllä harmittanut.

Perinteistä elinvoimaaSama ongelma vaivasi ”Legenda Gensokyosta” -Touhou-luentoa. Oli sinällään tietysti kiva, että jokainen virallinen Touhou-peli käytiin läpi ja kuuntelijoille kerrottiin, miten jokainen peli erottuu edeltäjistään yksityiskohtien osalta, mutta oliko se oikeasti tarpeellista? Tai että mikä hahmo tulee mukaan missäkin pelisarjan osassa? Se tuli selväksi, että Touhou-hahmoja löytyy ihmisistä youkaihin ja vampyyreihin, mutta mitään ei kerrottu siitä, onko tällä jotain pelillistä merkitystä vai ovatko erot ainoastaan kosmeettisia (jos sitäkään – esimerkiksi miten youkain erottaa ihmisestä? Ei mitenkään?). Ajasta käytettiin 100% (1 h 30 min) yksityiskohtawänkkiin ja ylimenevällä ajalla käsiteltiin Touhoun fanikulttuuria noin 5 min. Yhyy, ei näin. Wikipediaa osannee yleisö lukea itsekin. Esittäjäpari ei myöskään ollut ilmeisesti harkinnut esityksenaikaista työnjakoaan ollenkaan, sillä sen kanssa tuntui olevan Säätöä. Positiivisena puolena tosin mainittakoon, että naispuolinen luennoitsija oli varsin paijattavan näköinen ja oloinen <3. Onneksi tapahtumassa oli myös toimivaa ohjelmaa, sillä Johannes Kosken luento pelien kääntämisestä ja lokalisoinnista oli kovaa kamaa. Esitystekniikasta voisin ehkä nillittää, mutta kyseessä olivat enintään pikkuviat, joihin muut kuin kaltaiseni esiintymisnatsit tuskin kiinnittävät huomiota. Tärkein eli asia oli kuitenkin kunnossa ja esityksen tasapainottelu huumorin ja asiapitoisuuden välillä toimi kuten pitääkin. GG Johannes! Voisin myös vetää kotiinpäin ja todeta, että ”Lolita-muoti animessa ja mangassa” oli myös ihan toimiva luento – edes sitä näkemättä. Luentoa kun oli pitämässä toinen tämän blogin pitäjistä kaverinsa kanssa ja luento oli päivitetty toisinto Traconissa pidetystä luennosta ;o

Tapahtuman ongelmat tuntuivat muutoinkin keskittyvän ohjelmapuoleen. Tilat olivat mikittömiä, joten jos ohjelmanpitäjä EI KÄYTTÄNYT TARPEEKSI ÄÄNIHUULIAAN, kuuluvuus oli vähän niin ja näin – tämä esimerkiksi ”Vampyyrit ja ihmissudet”-luennolla. Ohjelmanpitäjien infomailit eivät myöskään olleet kuulemma pitäneet paikkaansa, sillä ohjelmanpitäjät olisivat kuin olisivatkin tarvinneet oman tietokoneen, kun luokan tietokonetta ei saatukaan kiinni videotykkiin – asian olisi varmaan voinut tarkistaa etukäteen.

Minä Kamina-viitassaKokonaistuomio Kikuconista on ”muuten ihan kiva, ohjelman kanssa vaan oli pientä kusemista” – harmi vain, että ohjelma on tapahtuman sielu. Kikucon on muutenkin conina vähän hämmentävä. Toisaalta se ei ole ensimmäisen järjestyskertansa (2005) jälkeen ollut eikä yrittänytkään olla iso tapahtuma, vaan kesän isoja tapahtumia tukeva starttitapahtuma. Tai ainakin sellainen fiilis minulle on tullut – en tiedä mihin Kikucon pyrkii. Jos tavoite on sama kuin muilla tapahtumilla eli tapahtuman kasvattaminen, tekee Kikucon jotain väärin, sillä sen kävijämäärä tuntuu pienenevän joka kerralla. En tiedä, oliko tapahtumassa nyt tuhattakaan kävijää. Cosplayskenen kerma loistaa tapahtumassa poissaolollaan ja näin muitakaan ei tule paikalle. Eri asia sitten, jos Kikucon nimenomaan PYRKII olemaan pientapahtuma – tällöinhän se tietysti on onnistunut siinä, mitä se hakee.

Sinällään tapahtumaviikonlopusta jäi kyllä ihan positiiviset fiilikset – tosin tästä on enemmälti kiittäminen keliä ja pussikalja-/terassiseuraa.

4 Comments

  1. Donatello

    Sain poikkeuksellisesti pitää esitelmäni juhlasalissa, joten mikki, tykki ja tietokone (sekä mahdollisuus kytkeä oma tietokone tykkiin, jonka hyödynsin) löytyivät ja pelasivat hienosti. Kiitos siitä järjestäjille! Mikrofonille syötetty ääni ei kuulemma kuulunut kovaäänisistä kovinkaan hyvin, mutta en ollut ongelmani kanssa yksin: eipä lavallakaan spiikanneiden eli tapahtumajärjestäjien horinoista liialti selvää saanut, ainakaan salin takaosassa.

    Turhauttavaa tällaisessa tapahtumassa on tosin mitään muuta kuin FFFightia tai cosplay-gaaloja järjestää, kun kävijöitä ei tunnu muu kiinnostavan. Ainoastaan Tampere-talossa järjestetyssä Animeconissa oon havainnut tuntuvaa poikkeusta asiaan, pystyyköhän Tracon samaan?

  2. Rinnosuke

    Terve, täällä Legenda Gensokyosta-luennon pitäjä!

    Mahtavaa, että vaivauduit antamaan palautetta, olen tässä hieman selaillutkin asiaankuuluvia sivuja, enkä vielä löytänyt muuta kuin tämän.

    Ymmärrän kyllä turhautumisesi, että fandomiin ei käytetty kuin viimeiset 5 minuuttia. Itsekin olisin siihen halunnut käyttää enemmän aikaa, valitettavasti aika loppui ja meni jopa ylikin. Järjestäjät olivat kohteliaasti lukinneet ovet, pääsimme paikalle vasta kymmenisen minuuttia ennen luennon alkua ja valmisteluiden ja ääniongelmien takia menikin se kymmenisen minuuttia ja varmaan toinenkin.

    Palatakseni fandomiin, Kikuconin aiheena oli japanilaiset pelit, minkä varmaan tulkitsin liian kirjaimellisesti. Tämän johdosta halusin keskittyä peleihin ja niiden maailmaan. On totta, että ilman fanikulttuuria Touhou Project on pelkkä pelisarja, mutta lähtökohtamme oli siinä, että esittelemme pelejä, emme fanituotteita (vaikka toimmekin pehmot muiden ihailtaviksi;)). Fanikulttuurikohtamme olisi muutenkin edennyt sillä tavalla, että näytämme mukiinmenevällä videotoistolla ja surkealla äänentoistolla videoita, jotka, jos luin yleisön oikein, kaikki olivat nähneet jo muutaman kymmentä kertaa. Touhoumonista ja Touhou Epicistä olisin voinut jauhata vaikka tunnin molemmista, mutta aika jäi vähiin.

    Hahmot kuuluvat peliin, mutta halusimme keskittyä pelimekanismiin ja visuaalisuuteen. Hahmoista, youkaista, ihmisistä ja niiden välisistä eroista saa lisää tietoa vaikka sieltä Wikipediasta, pelien välisiä eroja voi joutua hakemaan. Lisäksi, jos jotain jää epäselväksi, sitä saa kysyä. Tajusin luennon loputtua, etten muistanut kysyä kysymyksistä, mutta aloitetta saa ottaa.

    Hyvä, että kritisoit työnjakoamme. Siitä oli meillä puhetta luennon jälkeenkin kumppanini kanssa. Olet oikeassa siitä, että emme olleet sopineet jakoa. Häpeäkseni myönnän, ettemme olleet kertaakaan harjoitelleet luennon läpivetoa. Minulle tämä oli toinen koulun ja työn ulkopuolinen esitelmä/luento, kumppanilleni ensimmäinen. Lisäksi audioratkaisu jotenkin jänskästi kahlitsi kaverin koneen ääreen…

    Vaikka se onkin lapsellista, niin haluan vierittää hieman syytä järjestäjien niskaan. Jos olisimme tienneet, että luentomme järjestetään kellarikerroksen ummehtuneessa luokkahuoneessa, jossa on kovat puupenkit, huono valaistus, pylväs tiellä, ovet lukossa ja mikkejä ei saa… Tuskin olisimme pitäneet koko roskaa. Emme olisi vaatineet mitään 200 hengen suurluentoauditoriota, mutta edes mikit olisivat olleet plussaa.

    Haluan kuitenkin kiittää rehellisestä palautteestasi. Jos saamme kipinän pitää tämä luento jossain muualla tai tehdä jopa toisenlainen, tällä kertaa enemmän hahmoihin ja fandomiin pohjautuva esitys, pidämme tämän muistissa.

  3. Shasunatang

    Pelien kääntämis- ja lokalisointiluennolle olisi ollut kiva päästä, mutta tuli lähdettyä kotoa turhan myöhään. Muuten mitään peleihin yleisesti liittyvää ohjelmaa ei tainnut olla (tai sitten luin ohjelmakartan liian hätäisesti), ja kun itselläni ei mikään kovin laaja pelituntemus ole, ei peli(sarja)kohtainen ohjelma oikein kiinnostanut.

  4. Kuuti

    Donatello, joo, totta. Ei kuulunut avajaisissa Leppälahtien selostuksesta kauheasti mikrofoneista huolimatta; en tiedä, eikö puhe vain osunut mikkiin vai oliko kyseessä vain mumina-artikulaatio. Tuon asian kanssa taitaa olla vähän muna-kana -ongelma. Jos tapahtuma on Kikuconin tapainen, öö, ei-asiatapahtuma, paikalle tulee cosplayhengaajia, joita asia ei sitten kiinnosta – mikä taas vähentää ohjelmanjärjestäjien haluja järjestää asiaohjelmaa. Itse kuulin paristakin animeskenen suht’ isosta nimestä, jotka jättivät tulematta ohjelman (tai sen puutteen) vuoksi.

    Rinnosuke, hienoa että palaute tavoitti oikean henkilön o/ Huomasin, että ennen luennon alkua oli jotain säätöä ovien kanssa; tämä varmaan vaikeutti luennon pitämistä ymmärrettävistä syistä.

    Itse olisin tosiaan kaivannut vähän laajempaa ja analyyttisempää otetta detaljirynnäkön sijaan – miksi juuri Touhou on saanut niin suuren suosion ja mitä eroja/yhtäläisyyksiä sillä on muihin samanlaisiin ”kulttijuttuihin” (Haruhi/Vocaloidit/Hetalia/Kingdom Hearts jne); miten suuri osa Touhoun suosiosta on fanituotosten ansiota; voiko olla Touhou-harrastaja/-fani, jos ei ole pelejä pelannut, jne. On tietysti ohjelmanpitäjän päätettävissä, kuinka ”tarkasti” kohdistettuna esitelmänsä tahtoo pitää – voi hyvin olla, että jollekulle tuo oli juuri sitä, mitä tuli hakemaan!

    Työnjako on kyllä esityksiä pidettäessä varsin hankala asia – esitykset menevät helposti säädöksi, jos työnjakoa ja puheenvuoron vaihtoja ei ole sovittu ennalta – kokemusta on :-D. Hommaa tietysti mutkistaa entisestään, jos tekniikka paikalla pettää mikä sitten sitoo toisen siihen… ette olleet tosiaan ainoita jotka siitä joutuivat kärsimään, kuten kirjoituksessa sanoin – niin kävi täällä myös talouden kauniimmalle osapuolelle, joka oli tosiaan pitämässä ”Lolita animessa ja mangassa”-esitelmää.

    Se, miten ohjelmanpitäjän ja tapahtumanjärjestäjän vastuu jakautuu, on kyllä mielenkiintoinen asia, josta voisin joskus tehdä oman postauksen… varusteet eivät tosiaan ihan mitään ykkösluokkaa olleet (mikä on vähän outoa – viime Kikuconissa hyödynnettiin koululuokkia ohjelmanpitoon, ja videotykissäkin näkyivät värit kunnolla!), mikä varmasti vaikeuttaa ohjelmanpitoa, kuten ylempänä totesin.

    Tietoa teillä selvästi oli, mikä on jo huomattavan hyvä ellei jopa erinomainen lähtökohta. Nyt vaan sitä jalostamista, niin sieltä tulee varmasti aivan ykkösluokkaista tavaraa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

© 2024 karikari.fi

Theme by Anders NorenYlös ↑