Shin Bubukuuti Kai Z GT X Destiny.

Animecon on conikaappauksen uhri

Viime viikonloppuna järjestettiin Helsingin messukeskuksessa Animecon. En ollut paikalla, vaikka olisin päässyt sinne lähijunalla 15 minuutissa. Pääsyy oli tapahtuman sisältö, mutta vähintään yhtä iso syy oli, miten tapahtuma tällä kerralla järjestettiin ja kuka siitä oli vastuussa.

Kaikille ei välttämättä ole selvää, että nykyisen Animeconin järjestäminen poikkeaa täysin muista Suomen animetapahtumista. Vuosien ajan kaikki Suomen animetapahtumat järjestettiin voittoa tavoittelemattomien yhdistysten toimesta, myös Animecon. Viime vuonna asia kuitenkin muuttui, kun Animeconin järjestäjäksi vaihtui Suomen Con-tapahtumat Oy. SCT on osakeyhtiö, joka vastaa myös Umiconista ja Puriconista.

Kuten osakeyhtiölaista tiedämme, osakeyhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajilleen, ellei yhtiöjärjestyksessä toisin ole määrätty. Käytännössä näin tehdään hyvin harvoin. Ennen kuin toisin todistetaan, ei ole mitään syytä olettaa, että SCT:n yhtiöjärjestyksessä olisi tällainen määräys.

Todettakoon, että voiton tavoittelussa ei sinänsä ole mitään vikaa. Conin pyörittäminen ei muutu millään tavalla huonommaksi tai jotenkin paheksuttavammaksi vain siitä syystä, että conia järjestää yhdistystoiminnan sijaan osakeyhtiömuodossa. Päinvastoin, se voi olla hyvin järkevää ja kaikille hyödyllistä.

Toiminta yhtiömuodossa voi mahdollistaa järjestämisen ammattimaistumisen ja synnyttää harrastajille uusia toimintamahdollisuuksia harrastamiseen. Esimerkiksi Fantasiapelit ja Sangatsu Manga ovat varmasti omilta osiltaan kasvattaneet Suomen anime- ja mangaharrastajapiirejä. H-Town Oy:n julkaisema Anime-lehti jakaa tietoa harrastajille ja ilmestyy säännöllisesti, tilaajille kotiin kannettuna. Animefigut olisivat täyttä underground-kamaa, jos niitä ei tuotettaisi ammattimaisesti. Ja niin edelleen. Kenelläkään tuskin on mitään tällaista vastaan.

Suomessa on kuitenkin ollut tapana, että tapahtumat ovat yhdistyslähtöisiä. Kuten Petteri ”Tsubasa” Uusitalo noin 9 vuotta sitten Desuconin blogiin kirjoitti:

Suuressa maailmassa yritysten järjestämät ja voittoa tuottavat conit eivät ole harvinaisuus, mutta Suomessa sana ”con” on vakiintunut tarkoittamaan nimenomaan voittoa tavoittelemattomia, harrastajien toisille harrastajille järjestämiä tapahtumia; muunlaiset tapahtumat ovat säännönmukaisesti ottaneet itselleen nimen joka ei sitä sisällä.

Ironista on, että Petterin postauksen aiheena oli nimenomaan yhdistyspohjaisen Animeconin kohtalo. Mutta juuri tästä on kyse: alunperin Animeconia on järjestetty scifitapahtuma Finnconin kyljessä vuodesta 1999 säännöllisen epäsäännöllisesti yhdistyspohjalta, koko harrastajapiirien iloksi ja hyödyksi. Sen sijaan nykyinen Animecon on yrityspohjalta järjestettävä tapahtuma, josta joku käärii pätäkkää taskuunsa.

Olen vuosien varrella kritisoinut Animeconia moneen otteeseen milloin mistäkin syystä. Animecon on kuitenkin aina ennen SCT:n mukaantuloa ollut nimenomaan tapahtuma, jota harrastajat ovat järjestäneet toisille harrastajille tuottaakseen iloa itselleen ja muille. Animeconin brändin ovat vajaan parinkymmenen vuoden aikana rakentaneet kymmenet, sadat ja tuhannet vapaaehtoiset, joista kukaan ei tiettävästi ole saanut minkäänlaista rahallista palkkiota toiminnastaan.

On aivan helvetin härskiä, että yksityinen yritys kaappaa historiallista arvoa omaavan, vapaaehtoisvoimin rakennetun Animecon-nimen ja esiintyy Animeconin toiminnan jatkajana, samaan aikaan kun yrityksen perustajat lapioivat seteleitä omiin säkkeihinsä.

Nykyinen Animecon ei tietenkään valehtele olevansa yhdistyspohjalta järjestetty. Sen ei tarvitse. Nykyinen, harhaanjohtava tilanne kun sopii sille ja erityisesti sen taustaorganisaatiolle SCT Oy:lle oikein hyvin (Osittain samasta aiheesta kirjoitti myös Santtu ”Japsu” Pajukanta Tumblr-postauksessaan Kolme pointtiani SCT Oy:stä).  SCT:n kun on paljon mukavampi hyödyntää vapaaehtoisten rakentamaa brändiä omaksi hyväkseen sen sijaan, että se kertoisi, että nykyisellä Animeconilla ei ole mitään tekemistä entisten, yhdistyspohjalta järjestettyjen Animeconien kanssa.

Tai kuten Japsu Twitterissä totesi:

Tilanne on kaiken kaikkiaan valitettava ja turhauttava. Kaupallisten conien saapuminen Suomen maaperälle olisi voinut olla positiivinen juttu. Olisin mielelläni nähnyt, miten ammattimaiset järjestäjät rakentavat Suomeen uuden, laadukkaan tapahtuman, jolla on kontakteja japanilaiseen viihdebisnekseen. Sen sijaan SCT on valinnut strategiakseen harrastajien vapaaehtoispohjalta rakentaman brändin hyväksikäytön tavalla, joka vaikuttaa lähinnä vasemmistolaisten karikatyyriltä kapitalismin vaaroista.

Mutta ei tässä vielä kaikki. SCT ei ole enää ainoa coneja liiketoimintana tuottava yhtiö, vaan nykyään meillä on myös Animecon Oy. Vaikka SCT ja Animecon Oy ovat eri firmoja, käsittääkseni niiden taustalla vaikuttavat jotakuinkin samat henkilöt pienin muutoksin. Animeconin itsensä mukaan syyt ovat taloudellisia:

Oma arvaukseni on tämä: SCT:n järjestämä Umicon on ollut tappiollinen ja Puriconin siirtely ei ole tuonut tuloja. Sen sijaan jo tunnettuna brändinä Animeconit ovat olleet voitollisia. Koska Puricon-säätö ja Umicon ovat kuitenkin painaneet SCT:n toiminnan miinukselle, SCT:n omistajien on kannattanut perustaa kokonaan uusi yritys, joka keskittyy etupäässä nimenomaan Animeconiin. Tämä entuudestaan parantaa SCT:n ja jatkossa Animecon Oy:n mahdollisuuksia esiintyä Animeconin jatkajana ja kerätä rahaa vapaaehtoisten rakentamasta brändistä.

Kyse ei ole siitä harmistuksesta, että asiat muuttuvat. Kyse on siitä, että yksi taho on päättänyt napata vapaaehtoisvoimin rakennetun brändin ja ruvennut käärimään sillä pätäkkää. Animecon on conikaappauksen uhri.

1 Comment

  1. Sisäpiiriä kuunnellut

    Kuulemani mukaan SCT:n perustaja kyseli kyllä, olisiko vanhat (Nekocon ry ja sitä aiemmat) yhdistykset olleet Animeconia enää järkkäämässä ja vastaus olisi ollut kieltävä. Pikkulinnut myös laulaneet, että ei tuolla kukaan ole saanut rahoiksi lyötyä – toivottavasti edes palkatut saaneet palkkansa, mitä nyt epäilen näin käyneen.
    Muilta osin: kyllähän tämä aika epäilyttävää on, ettei saa omaa uutta brändiä rakennettua vaan pitää muiden rakentamalla nimellä tehdä.

Vastaa käyttäjälle Sisäpiiriä kuunnellut Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

© 2024 karikari.fi

Theme by Anders NorenYlös ↑